Årets musikkjournalistikk 2021: «Da musikken stilnet»

For andre gang har en samlet, norsk musikkbransje delt ut prisen for den beste musikkjournalistikken. Prisen gikk i år til Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen for boka “Da musikken stilnet», utgitt på Absolutt forlag.

Juryen for prisen besto av Ronja Brox (by:Larm), Ali Soufi Grimsrud (journalist, NRK p3), Knut Schreiner (musiker, Turboneger) og Nikoline Skaarup (journalist, Girls Are Awesome).

 

Juryens begrunnelse:

Når by:Larm 2021 endelig går av stabelen, føles sulten etter og kjærligheten for musikken kanskje enda sterkere enn tidligere. Det er en gammel klisje, at vi først vet hva vi virkelig elsker når vi mister det. Men ikke desto mindre er det akkurat det som det siste halvannet året har vist oss. Det viktigste som skjedde i musikklivet i pandemiårene 2020 og 2021, var pandemien selv. Det er en kjent sak at konsertfeltet – musikklivets største økonomi – var blant de hardest rammede bransjene som følge av smittevernreglene, hvis ikke den hardest rammede. Alle aktørene – foran, bak og på scenen – ble satt på prøve.

Ingen har dokumentert denne tiden bedre enn Arvid Skancke-Knutsen og Per Ole Hagen. «Da musikken stilnet» dokumenterer denne historiske perioden i tekst, bilde og tanke. De forteller historien til alle typer folk som inngår i skapelsen av det vi kaller en liveopplevelse.

I framtiden vil dette være referanseverket når man skal se tilbake på koronatiden og dens brutale konsekvenser for musikklivet. Og for dette arbeidet fortjener de prisen for årets musikkjournalistikk!

 

Prisen på 10.000 kroner og et diplom ble delt ut av forfatter, journalist og musiker Namra Saleem, og mottatt av Arvid Skancke-Knutsen.

Foto: Otto Egil Sætre